În condiţiile în care
există atât de multe confesiuni creştine întrebarea „Care este adevărata
Biserică a lui Dumnezeu?” este complet justificată. Fiecare Biserică pretinde
despre sine că este ceea adevărată şi că doctrina ei este ceea corectă şi
afirmă că toate celelalte doctrine creştine conţin greşeli. Este de înţeles că
experienţa spirituală a Creştinismului se refractă în tradiţiile culturale, ale
celor care o primesc şi că aceste tradiţii îşi pun amprenta asupra modului de
manifestare a Creştinismului. Modul de exprimare a spiritualităţii creştine nu
poate fi acelaşi la civilizaţiile Anzilor sau în stepele siberiene, în mijlocul
Africii sau în nordul Europei. Tema abordată de mine nu este prea mult afectată
de recunoaşterea acestui adevăr întrucât eu privesc, nu atât modalităţile de
exteriorizare, individualizate prin expresii culturale, ale fenomenului
Creştin, cât învăţăturile diverselor confesiuni creştine, materializate în
doctrinele şi dogmele lor, care fac deosebirea dintre ele. În orice caz, chiar
şi atunci când vorbim despre tradiţie, în înţelesul credinţei creştine, trebuie
să putem spune cum se justifică existenţa acelei tradiţii şi care sunt bazele
biblice, pe care acele tradiţii se întemeiază. O tradiţie care nu îşi are
originile în învăţătura lui Isus este o adăugire a cărei influenţă asupra
înţelegeri credinţei trebuie analizată. Acceptarea anumitor specificităţi nu
afectează unitatea Creştinismului dacă există un acord asupra principiului
imperfecţiunii cunoaşterii umane, în ceea ce îl priveşte pe Dumnezeu.
Singurul lucru pe care îl
putem cunoaşte deplin pe pământ, despre Dumnezeu, este dragostea Lui. Condiţia
umană ne permite, într-un mod desăvârşit, să experimentăm dragostea creştină.
Sacrificiul vieţii, pentru beneficiul altora, generozitatea materială etc., nu
mai au aplicabilitate în lumea viitoare a Împărăţiei Cerurilor, instaurată pe
noul pământ, unde nu mai sunt săraci şi unde nimeni nu ne mai ameninţă viaţa.
Aici pe pământ este mediul, este terenul unde se poate manifesta dragostea de
natură divină, în deplinătatea ei şi nu doar prin vorbe, ci mai ales prin
atitudini concrete şi fapte. Dumnezeu este dragoste şi cine nu iubeşte nu a
cunoscut pe Dumnezeu. (1 Ioan 4; 8) Cât priveşte cunoaşterea dimensiunii
infinite a realităţii, adică a lui Dumnezeu, de către entităţile finite care
suntem noi, lucrurile stau diferit. Deocamdată marea majoritate a oamenilor au
dificultăţi în a concepe infinitul, deci de a îl concepe pe Dumnezeu şi
pretenţiile Bisericilor instituţionale de a deţine adevărul ultim despre El sunt
absurde. Cu toate acestea sunt multe instituţii bisericeşti care pretind, cu
aroganţă, că au reuşit să fixeze în doctrinele şi dogmele lor adevărul ultim
despre Dumnezeu. Dificultatea apare atunci când sunt comparate între ele aceste
„adevăruri absolute” şi când în urma comparaţiei reiese că ele se contrazic
între ele, în mod ireconciliabil. Dintr-o învăţătură făcută să îi apropie şi să
îi unească pe oameni Creştinismul s-a transformat într-un motiv de discordie,
de separaţie şi de conflict, între aceştia. Credinţa într-un singur Dumnezeu şi
exprimarea acesteia într-o multitudine de Biserici instituţionale a căror
doctrine se contrazic între ele este o realitate cu consecinţe care se întind
pe parcursul a două milenii şi desigur cu efecte importante şi în viitor.
Creştinii s-au obişnuit cu
această anomalie, dar dacă ne uităm mai atent aceasta este o problemă de fond
care o dată rezolvată, poate da răspunsul la multe din dilemele Creştinismului.
Este Biserica Ortodoxă adevărata Biserica a lui Dumnezeu, este cea Romano
Catolică, Greco Catolică, Luterană, Calvinistă, Metodistă, Baptistă,
Penticostală, Evanghelistă, Adventistă, etc.? Cum se explică faptul că deşi
există un singur Dumnezeu există totuşi atât de multe Biserici şi nu doar una
singură cum ar fi logic. Cum trebuiesc privite diversele confesiuni creştine
între ele, ca şi etape succesive, evolutive, ale unui fenomen în mişcare, sau
ca şi dezvoltări paralele, din acelaşi trunchi, toate de valoare egală
cognitivă şi spirituală. Reprezintă Reforma un plus de cunoaştere şi înţelegere
a Bibliei sau a Persoanei lui Dumnezeu? Fără îndoială că, în condiţiile în care
Dumnezeu nu se schimbă, totuşi cunoaşterea despre El nu poate sta pe loc,
aceasta evoluează şi acest progres se exprimă în învăţături noi. Cu toate
acestea diferenţele şi contradicţiile dintre învăţăturile instituţiilor
bisericeşti creştine nu se pot explica numai prin evoluţia cunoaşterii şi
înţelegerii lui Dumnezeu şi a Bibliei deoarece acestea sunt generate şi de
interese instituţionale legate de dorinţa de a perpetua şi dezvolta
multitudinea de corporaţii creştine. De cele mai multe ori evoluţia
creştinismului este văzută ca o involuţie şi mulţi sunt aceia care solicită o
reîntoarcere la Biserica începuturilor. Unele Biserici instituţionale se
denumesc astfel încât însăşi numele lor să facă trimitere la perioada
apostolică, de exemplu „Biserica Apostolică Penticostală.” Prin urmare,
diversele Biserici corporatiste apărute în secolele 16-lea până în secolul 20
nu pot fi privite ca etape superioare, evolutive, ale fenomenului creştin atâta
vreme cât ele s-au născut din nostalgia trecutului.
În Biblie ni se comunică
faptul că există o singură Biserică a lui Dumnezeu. „Este un singur trup, un
singur Duh, după cum şi voi aţi fost chemaţi la o singură nădejde a chemării
voastre. Este un singur Domn, o singură credinţă, un singur botez. Este un
singur Dumnezeu şi Tată al tuturor, care este mai pe sus de toţi, care lucrează
prin toţi şi care este în toţi.” (Efeseni 4; 4-6)
Trebuie remarcat faptul că
apostolul Pavel se referea la timpul prezent, atunci când vorbea de unicitatea
trupului lui Cristos, adică despre
adevărata Biserică a lui Dumnezeu. Prima problemă este aceea de a ştii
unde trebuie căutată această Biserică unică. Este aceasta una dintre multele
confesiuni creştine şi dacă da care dintre ele? Care este criteriul de evaluare
a Bisericilor, pentru a ştii care este adevărata Biserică a lui Dumnezeu? Este
acest criteriu conformitatea cu Biblia, a doctrinelor diferitelor denominaţiuni
creştine şi cine stabileşte această concordanţă. Biblia este o colecţie de
texte care se interpretează unul prin celălalt, dar în condiţiile în care
există atât de multe interpretări care este criteriul corect de interpretare
care să asigure ceea mai exactă expresie a mesajului ei. Sunt textele Bibliei
doar o expresie lingvistică, o ‚îmbrăcare’ în cuvinte a ceva cu mult mai
profund şi mai înalt, decât pot ele să exprime, a spiritului Creştinismului?
Personal, cred că răspunsul este unul afirmativ.
Care este mesajul Bibliei,
dincolo de paleta atât de bogată de interpretări ale acesteia? Cum se face că
toate Bisericile citează textele Bibliei ca argument pentru autenticitate dar
în acelaşi timp toate se contrazic între ele, în ceea ce priveşte doctrinele
lor? Să presupunem că facem o comparaţie a doctrinelor, putem să stabilim care
dintre ele este cea corectă, atunci când o comparăm cu Biblia? Personal,
studiind învăţăturile confesiunilor creştine am ajuns la concluzia că nici una
dintre ele nu este în totalitate în concordanţă cu perceptele N.T. Fiecare
învăţătură a Bisericilor instituţionale reflectă, într-o anumită măsură,
adevărurile cuprinse de Biblie, dar în momentul în care se închid într-o
doctrină, aceste adevăruri se depărtează de dinamica N.T., care este una vie şi
care scapă oricărei delimitări doctrinare reducţioniste. Aş folosii exemplul
unui obiect care trebuie tăiat pentru a intra într-o cutie. Într-un punct sau
altul, la un capitol sau altul toate doctrinele confesiunilor creştine se
îndepărtează de Biblie. Mai mult decât atât diviziunile sunt chiar cultivate
pentru că numai o doctrină diferită de celelalte justifică existenţa unei
anumite denominaţiuni şi conducerile Bisericilor instituţionale sunt interesate
de existenţa şi perpetuarea lor. Acesta este doar unul dintre motivele pentru
care nici una dintre aceste Biserici nu poate primi calificativul de Biserică
adevărată a lui Dumnezeu. Problema nu este desigur rezolvată. Merită sondată şi
posibilitatea ca toate Bisericile instituţionale împreună să reprezinte
adevărata Biserică a lui Dumnezeu. Personal, resping această opţiune deoarece
din prezentarea pe care Biblia o face adevăratei Biserici a lui Dumnezeu
rezultă că membrii ei sunt într-o deplină unitate. În acelaşi timp confesiunile
creştine sunt divizate între ele, deci ele nu se află în unitate şi în acest
mod, totalităţii lor, conglomeratului realizat prin adunarea, sau comasarea lor
îi lipseşte trăsătura esenţială, care să permită caracterizarea de adevărată
Biserică a lui Dumnezeu.
Înainte să fie răstignit
Isus a făcut o rugăciune, în care a cerut Tatălui Ceresc ca toţi Creştinii să
fie una.
„Mă rog ca toţi să fie una,
cum Tu, Tată, eşti în Mine şi Eu în Tine; ca şi ei să fie una în noi, pentru ca
lumea să creadă că Tu m-ai trimis. Eu le-am dat slava, pe care Mi-ai dat-o Tu,
pentru ca ei să fie una, cum şi noi suntem una, Eu în ei, şi Tu în mine; -
pentru ca ei să fie în chip desăvârşit una, ca să cunoască lumea că Tu M-ai
trimis şi că i-ai iubit, cum M-ai iubit pe Mine.” (Ioan 17; 21-23)
Cu toate că Isus s-a rugat
în acest fel Creştinii totuşi nu sunt uniţi, nu sunt „una,” aşa cum a dorit
Isus. A rămas rugăciunea lui Isus fără răspuns şi dacă da cum se explică acest
lucru? Personal, consider că nici o rugăciune a lui Cristos, către Tatăl Ceresc
nu poate rămâne fără răspuns. Pe ce bază? În primul rând pe baza Bibliei.
„Au luat piatra din locul
unde zăcea mortul. Şi Isus a ridicat ochii în sus şi a zis: Tată îţi mulţumesc
că m-ai ascultat. Ştiam că totdeauna mă asculţi; dar vorbesc astfel pentru
norodul care stă împrejur, ca să creadă că Tu M-ai trimis.” (Ioan 11; 41-42)
Întotdeauna, fără nici o
excepţie, Tatăl îl ascultă pe Fiul. Nu este nici o îndoială în acest sens atâta
vreme cât Tatăl şi Fiul sunt una.
„Nu crezi că Eu sunt în
Tatăl şi Tatăl este în Mine? Cuvintele, pe care vi le spun Eu, nu le spun de la
Mine; ci Tatăl, care locuieşte în Mine, El face aceste lucrări ale Lui.” (Ioan
14; 10)
Dacă Tatăl a fost cel care
s-a rugat în Isus, atunci când a cerut unitate între Creştini, nu se putea ca
El să nu îşi asculte propria rugăciune. Nu există astfel de erori la Dumnezeu.
În realitate există unitate între Creştini dar este vorba despre o unitate
spirituală şi nu instituţională. Există o singură Biserică Spirituală a lui
Dumnezeu şi multe Biserici instituţionale. Biserica Spirituală Unică este
formată din toţi Creştinii, indiferent de confesiunea creştină de care aparţin,
care sunt născuţi din nou, adică regeneraţi spiritual. Dumnezeu este Tatăl
nostru atunci şi numai atunci când El ne naşte din Duhul Său cel Sfânt.
Creştinii se nasc de două ori, o dată din punct de vedere biologic şi a doua
oară din Duh, adică din Dumnezeu.
„Drept răspuns, Isus i-a
zis: <<Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă un om nu se naşte din nou, nu
poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu>>.” (Ioan 3; 3)
„Isus i-a răspuns:
<<Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă nu se naşte cineva din apă şi din
Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din carne, este
carne şi ce este născut din Duh, este Duh.” (Ioan 3; 5.6)
Toţi aceia care au parcurs
procesul naşterii din nou, sunt adevăraţi copii ai lui Dumnezeu, deoarece sunt
născuţi din Duhul lui Dumnezeu şi Duhul Sfânt este Dumnezeu. Născut din Duh
înseamnă născut din Dumnezeu, deci copil al Lui. Toţi aceştia au calitatea de
a-l numi pe Dumnezeu Tată.
„Şi pentru că sunteţi fii,
Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său, care strigă:
<<Ava,>> adică: <<Tată!>>” (Galateni 4; 6)
Adevărata Biserică a lui
Dumnezeu este o entitate spirituală, ne organizată instituţional, dar al cărei
membrii sunt în majoritatea lor şi membrii ai Bisericilor instituţionale, cel
puţin în prezent, dar unii dintre membrii ei se află în afara oricăror
instituţii bisericeşti. Caracteristicile Bisericii Spirituale Unice sunt: este
întemeiată de Dumnezeu, are o componenţă stabilită de El, are o structură
compusă de El, are de îndeplinit proiecte prevăzute de El, are o finalitate
precizată de El. Această realitate spirituală nu are în componenţa sa bunuri
materiale, clădiri sau alte facilităţi, nu are angajaţi plătiţi, nu are conturi
bancare, existenţa sa nu este aprobată de state şi nici nu are nevoie de o
astfel de aprobare, întrucât această Biserică Spirituală Unică nu are un sediu
social. Intrarea în Biserica Spirituală Unică s-a făcut încă înainte de
întemeierea lumii pentru toţi aceia al căror nume a fost înscris în cartea
vieţii. (Efeseni 1; 4)
Isus Cristos nu a
intenţionat niciodată să transforme Biserica Sa într-o instituţie
politico-religioasă. Isus înţelegea prin Biserică cu totul altceva decât ceea
ce se înţelege astăzi. El vedea în Biserică trupul Său spiritual şi nu doar
trupul dar şi imaginea Sa. Membrii Bisericii Sale sunt consideraţi a fi fraţii
şi surorile Sale, toţi urmând să ajungă la aceeaşi statură morală, ca şi El.
(Efeseni 4; 13) Toţi membrii adevăratei Biserici a lui Dumnezeu trebuie să fie,
din punct de vedere al caracterului ca şi Cristos, şi aceasta nu înseamnă
depersonalizare ci renaştere spirituală. Biserica celor născuţi din Spirit are
originile în ziua Cincizecimii. Din ea fac parte Creştinii născuţi din nou,
adică născuţi din apă şi din Spirit, aparţinând de toate Bisericile
instituţionale. În acelaşi timp numai Creştinii renăscuţi spiritual, care sunt
membrii ai diverselor denominaţiuni, de exemplu, Biserica instituţională
Ortodoxă, cea Romano Catolică, Greco Catolică, Bisericile instituţionale
Protestante, Reformate, Neo-protestante etc., sunt membrii şi în Biserica
Spirituală Unică. Toţi aceştia sunt într-o unitate spirituală perfectă, bazată
pe dragostea lui Cristos, adică dragostea de natură divină, chiar dacă nu se
cunosc între ei. Legăturile instituţionale sunt de regulă fragile şi interesate
sau pur convenţionale, dacă bineînţeles nu se bazează şi pe legături familiale
sau pe o prietenie personală, dar legătura spirituală, în Cristos, este
desăvârşită.
În cartea intitulată
„Biserica celor născuţi din Spirit şi Bisericile corporatiste - Creştinism
spiritual şi religie instituţională” fac o prezentare detaliată a unei
multitudini de aspecte legate de problema adevăratei Biserici a lui Dumnezeu şi
de aceea vă invit să o citiţi şi să o descărcaţi în mod liber de pe site.
No comments:
Post a Comment